biografie

THEATER EN TV

Na de toneelacademie in Maastricht was hij drie jaar geëngageerd bij de Nieuwe Komedie in Den Haag. Daarna stichtte hij het theatergezelschap Theater Tardieu. Hij introduceerde hiermee poëtisch en absurdistisch theater van onbekende auteurs in Nederland. 


Ad speelde in de meest uiteenlopende rollen in diverse televisieproducties en toneelvoorstellingen in zowel binnen- en buitenland. Het Theater der freien Hansestadt Bremen, in Duitsland, engageerde hem voor de rol van Architect in de “Keizer en de architect van Assyrie” van Arrabal. Hij bleef zeven jaar in Duitsland en werkte aan de theaters van Heidelberg en Bremen. Rollen waren o.a. Kreon in "Medea",  Molina in "Kus van de spinnenvrouw", Hjalmar in "De wilde eend" van Ibsen.

3 jaar op rij werden de producties waar Ad in speelde, uitgekozen voor het Theatertreffen in Berlijn als een van de 10 beste theaterprodukties van Duitsland.


Heimwee naar Amsterdam bracht hem weer aan het Nederlandse toneel terug. Sindsdien wisselen televisie en theater elkaar regelmatig af.  Een greep: Medisch Centrum West, GoedeTijden, Slechte Tijden, Rozengeur en Wodkalime.


MUZIEKTHEATER

Een nieuwe ontwikkeling in zijn carrière is het muziektheater. In 1998 maakte hij zijn debuut als zanger in de musical "Larry, this funny world". Daarnaast is hij ook actief als regisseur. In 1999 regisseerde hij het melodramatische werk "Manfred" van Robert Schumann voor de AVRO, waarin hij ook de titelrol speelde. Na "Manfred" regisseert hij "The singing garden". Een muziektheatervoorstelling waarin hij ook zong. Hiermee ging hij op tournee naar Berlijn.


COACHEN EN TRAINEN

Gedurende zijn carrière was hij al geïnteresseerd in het coachen. Hiervoor werd een speciaal concept ontwikkeld ter professionalisering van acteurs en zangers. De laatste jaren tekent hij ook voor zanger en regisseur in het muziektheater. Hiervoor heeft hij opleidingen in U.S.A te L.A. gevolgd. Dit concept trok de aandacht van de zakenwereld. Het werd verder ontwikkeld en aangepast aan de individuele manager.


In 2002 richtte hij met Ad Heessels Werk is theater op. Hiermee bewerkten ze attitude-veranderingen bij het topmanagement van grote bedrijven. Theater is de drijvende kracht bij de beleving en het onderzoeken van werkrelaties in het bedrijfsleven. Hij schreef en speelde talloze scènes hiervoor.


In 2008 richtte hij een organisatie World Essence op dat cross culturele inzichten geeft aan bedrijven, die internationaal willen opereren. Ook hiervoor gebruikt hij theatertechnieken om tot inzicht van de werkelijkheid te komen. Hij zette hiervoor teams op in Tokyo en Shanghai.


TV PILOT

Recent heeft hij met Rod Ben Zeev een pilot voor een comedy serie gemaakt. “The wonderful world of Ad Fernhout”. Ze zijn nu in het stadium producenten en de zenders te overtuigen deze pilot te produceren en uit te zenden.





TV ROLLEN, FILM...tv.htmltv.htmlshapeimage_2_link_0